Rovnováha tela – Ako naše ťažisko ovplyvňuje náš pohyb?

Vďaka Mari Lomnickej som začala spolu so synom Jakubom cvičiť základný fyziologický postoj. Kvôli našej fyzickej odlišnosti sme prišli na to, že pre Jakuba, ktorý ma ťažisko vyššie, je dobré začať cvičiť v sede, pretože stoj ho unavoval a stresoval. Mne sa zasa lepšie cvičilo v sede, pretože keď sa sústredím, cítim sa tak omnoho lepšie ukotvená v tele. No keď potrebujem myslieť, musím chodiť a rozprávať, aby som počula svoje vlastné myšlienky, zvedomuje sa mi tak to, čo hovorím.

 

Dlhé nohy, krátky trup – ťažisko je vyššie

Ľudia s touto fyziognómiou majú ťažisko položené v tele vyššie a počas chôdze či pohybu sú viac vystavení stresu. Pre takto typizovaných ľudí je v strese lepšie, aby si sadli, kým znovu nadobudnú rovnováhu. Nemusí to byť dlho, stačí na 5 až 15 minút. Mnoho ľudí sa po príchode z práce potrebuje natiahnuť či pobudnúť v úplnom tichu, aby sa naladili na seba a na to, že sú doma, v bezpečí. Z hľadiska cvičenia základného fyziologického postoja a cvičení s ním súvisiacich je veľmi dobré začať v polohe posediačky. Je to výrazne menej stresujúce, ľudia sa ľahšie sústredia na cvičenie a necítia sa frustrovaní tým, že udržať pre nich správny postoj môže byť v tejto polohe extrémne náročné.

Krátke nohy, dlhý trup – ťažisko je nižšie

Ľudia s touto črtou sú od prírody uspôsobení k pohybu. Túto danosť majú všetky malé deti a vy, rodičia týchto detí, isto viete, že je to nezastaviteľná energia a živosť v tele, lebo drobci musia ešte navyše všetko vidieť a všade byť. Ťažisko týchto ľudí je nízko. Z hľadiska cvičenia základného fyziologického postoja a cvičení s ním súvisiacich je veľmi dobré začať cvičiť tieto cvičenia v stoji.

Ako je to s bytím v tele počas cvičenia?

Okrem základnej rovnováhy tela nás veľmi výrazne ovplyvňuje fakt, nakoľko sme v tele ukotvení. Žijeme v náročnej dobe a mnohí sú takí preťažení, že spravili voľbu necítiť a vyhnúť sa bolesti tým, že nie sú poriadne ukotvení vo vlastnom tele. Takíto ľudia zvyčajne fičia na energii niekoho iného a svoje telo a to, či a ako sa v ňom cítia, dosť často ani nevnímajú. Tu potrebujem povedať, že je veľmi dôležité uvedomovať si, čo cítim pri cvičení na úrovni kostí. Je potrebné ponoriť sa dovnútra, do tela. Nekontrolovať, čo sa deje okolo mňa, byť v sebe rozhodnutím, uvedomením a bdelou pozornosťou.

Čo pomáha na rýchle odbúranie stresu?

Počas cvičenia základného fyziologického postoja treba brať do úvahy mieru svojho stresu. Je potrebné byť v prítomnosti – tu a teraz. Môžeme to dosiahnuť hlbokým dýchaním s tým, že sa nadychujeme nosom a vydychujeme ústami aj s príslušným zvukom, ktorý sa pýta von. Na rýchly detox môžeme vypiť pohár teplej vody, prípadne teplej vody s medom. Teplota vody by mala byť taká vysoká, akú zvládnete vypiť.

Aké úrovne postoja môžeme skúmať?

Z mojich skúseností platí: Čím dlhšie nevidený vlastný myšlienkový a emočný postoj voči niekomu či niečomu, tým ťažšie sa koriguje postoj fyzický. Je veľmi fajn, keď zvedomenie si emočného a myšlienkového postoja nasleduje fyzický pohyb, cvičenie. Prehĺbite tým vlastnú prácu a tým skôr dlhodobý nesprávny postoj môže povoliť.

Zuzana Mališová
www.radost.sk
Základný fyziologický postoj

Comments are closed.